quarta-feira, 28 de junho de 2023

RÍUS DE LA PENINSULA IBÉRICA

Arthur Soffiati

La Peninsula Ibérica puéde esentender-se cumu uma piquiña Europa dentru de l'Europa media que, de feitu, es una gran peninsula asiática. Es más currectu entender Europa y Asia cumu un solu continente: Eurasia. Cumu prebincia d'augua, la Peninsula Ibérica está rezá por ríus que no puen vinir d'afuera ni sacal-la, yá que la cunca de los Pirineus, al norte, actúa cumu una gran divisoria d'auguas que la separa del restu de Europa. Asin, estos rius nacin en su interiul y contén en el Océanu Atlánticu habiertu o en el Océanu Atlánticu serráu, conhecíu cumu Mar Mediterráneu. Los mayolris rius ibéricos son' l Taju (1007 km), l Ebru (910 km), l Doureu (897 km), l Guadiana (744 km), l Guadalquivir (657 km), l Júcar (498 km), l Genil (337 km km) yl Segura (325 km). Una cunca idrográfica nun pue esentender-se sinu el relevu, yá que el cugu de un riu ta definíu pola altitú. La regla xenérical es que un riu tiene su nacimentu en un terrenu altu y contén en otro u su destín final en un puntu más baixu. El relevu tamién determina la naturaleza del cugu: fluxu lenti u rapíu.

Ríus de la Península Ibérica en territoriu ehtremeñu

Un riu tiene d'évaluasi en su contextu. L Taju es l riu más caudalósu de la Peninsula Ibérica nú contestu territorial. En comparación cumu los rius d'América del Sur, lus de l peninsula son medianus y pequenhus. La cinga costa de la Peninsula es baxa. Situa-se entri lus 400 y los 0 metros, a escepción del Ebru, que transcorri casi na soa totalidá en una depresión perpendicular e inclináa a la costa. Lus punts más autus están tierra entri. Arredol, hay macizus y mesetas. Tamién cae destacal la vechetación original que rodabva estus rius. Eran boscus templaus y pastizáis, cumu fauna autóctona de Europa. Eran rius hermosus dende'l puntu de vista ecolóxicu y estéticu.

L'ocupación de l Peninsula Ibérica pel home ye bastañti antiga. Dejádí Africu, l Homo sapiens se tarafugó pó tol mundu. Ya na fase paleolítica de la histori, lus grupus humanus ocuparun gran parti d Europa. Na fase Neolítica, tres la últma glaciación, la peninsula tamién foi llar de grupus humanus que yá vivían d'a agricultura y l pasoreu. Lus atividades económicas que permiten l sedentarismu modifican el mediu ambienti más que las atividades extrativás cumu fines de subsistincia.

Lus griegus conhecían la peninsula. La peninsula foi incorporáa pol Imperiu Romanu y convertía nuna soa prucíncia. Aun huei se averan ruínas de ciudáis y puentis romanus.

Lus contactus de judíus, cristianus y musulmanus furun intensus. Foi una época de gran prosperidá económica y cultural. Se construyerun ciudáis. L'entornu se ha modificau bastante, mas nun atéu'l puntu de suprimisi la vechetación autóctona y provocar la extinción d'espécis. En forma de cruzada, lus cristianus licharun una llucha de 700 años pa espelejar a lus musulmanus. La llucha chegó al so fin en 1492, cuando lus reis de España patrocinarun el viage de Cristóbal Colón a América. Na peninsula se formarun dos países. España resultó de la unión de varius reinus de llinguas afins. Portugal falaba un d'esas llinguas y se formó cumu'l segundu país.

Dende'l sieglu XVI hasta güei, Españia y Portugal estuvieron mui pobláos, siguiendo'l patrón de las civilizaciones: ciudaes a lo largu de los ríos. Esto implica grandes transformaciones: puentes, preses, desvíos, abstracción, etcétera. La agricultura y la ganadería s'han espubliao, lo que significa invadir ecosistemas nativos y convertir a algunos animales salvajes en enemigos, como jabalines y lobos. Los ríos fueron canaliyizaos. Nel so entornu instaláronse plantas de xeneración d'enerxía nuclear, asina como industrias contaminantes. Los ferrocarriles y les carreteres crucen agora tol ámbitu peninsular.

Les ciudaes tornáronse cada vez más sedientes. El consumu tien a ser mayor que la ufierta. S'ha cambiau'l reximu de l'agua. El ríu Taju, por exemplu, ya experimenta escepcionales sequeres. Hai delles preses a lo largu del so cursu y el de los sos afluentes. El ríu Zezere ye un exemplu d'esti usu abusivu de los ríos. La llingua salina yá penetra kilómetros nel ríu. El Duero ye otru exemplu. Tóo taba segmentáu por preses. El Miño, el Duero, el Lima, el Taju y el Guadiana son ríos internacionales. Nacen en Españia y desaguan en Portugal, lo que conlleva un tratamientu diferenciáu de les sos cuencas. Por muncho que se busque una xestión conxunta, un ríu llega a recibir dos tratamientos. Les preses y los chanes son un problema importante pa los caudales y la fauna acuática.

Güei, quien visita los ríos de la Península Ibérica da-y cuenta de que conserven la so hermosura turística, pero presenten problemas que nun siempres se ven a simple vista. Los fluyos fluctúan muncho. Na época de les lluevies puen aumentar de repente de volumen y provocar encharcamientos, como ye costumbre nel ríu Mondego. La escasez tamién se fixo habitual, como nel ríu Guadiana. Españia y Portugal yá sufren escasez de suministru públicu.

El cambeu climáticu ta teniendo efectos perniciosos nel entornu natural y construyíu. El norte peninsular ye bien lluviosu, lo que nun esclúi especies sequeres. El sur sufrió más per les sequeres.

Todavía hai problemes col vertíu de les aigües servíes y la basura a los ríos, remoción de vexetación nativa marginal, invasión de plantes. Los ríos fueron domesticados. Presenten hermosura coma maquillaxe, pero non salú estructural.

TEMPESTADE NO DESERTO

Arthur Soffiati             Não me refiro ao filme “Tempestade no deserto”, dirigido por Shimon Dotal e lançado em 1992. O filme trata da ...